Back to All Events

MILENA BONIFACINI & LISBETH EUGENIE CHRISTENSEN đź“·


  • Galleri DGV, Svendborg Christiansmindevej 78 Svendborg, 5700 Denmark (map)
Lisbeth Eugenie Christensen (installation view).

Lisbeth Eugenie Christensen (installation view).

Pressemeddelelse, maj 2019

Galleri DGV præsenterer netop nu og hen over sommeren de to billedkunstnere Milena Bonifacini og Lisbeth Eugenie Christensen. Det er begge kunstnere som i deres praksis udviser stor originalitet og prægnans, og er til stadighed under udvikling og forandring.

De har en kontinuerlig lyst og vilje til at bearbejde stoffet. Det handler om forædling, og en klar fornemmelse for det taktile, materialet og håndværket, som kan hæve det gængse op til det sublime. I galleriets sammenhængende lokaler udstiller kunstnerne nye værker – maleri, tegning og skulpturelle objekter. Milena Bonifacini og Lisbeth Eugenie Christensen, som begge både bor og arbejder på Fyn, har en lang række af udstillinger og udsmykninger bag sig. De modtog henholdsvis i 2016 og 2017 det prestigiøse hæderslegat fra Anne Marie Telmanyi født Carl-Nielsens Fond. Og har tillige med det netop nævnte modtaget flere legater og udmærkelser for deres betydelige arbejde. Bonifacini og Eugenie Christensen er repræsenteret i både private og offentlige samlinger.

Milena Bonifacini “Hængende objekter,” 2018 (papmaché). Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Milena Bonifacini “Hængende objekter,” 2018 (papmaché). Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Milena Bonifacini “Hængende objekter,” 2018. Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Milena Bonifacini “Hængende objekter,” 2018. Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Milena Bonifacini “Hængende objekter,” 2018 (papmaché). Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Milena Bonifacini “Hængende objekter,” 2018 (papmaché). Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Milena Bonifacini (f. 1963) er højaktuel med totalinstallationen “Gæstebud” Montanasalen på Kunstforeningen GL Strand. En kunstnerisk markant indsats som allerede nu har skabt stor opmærksomhed og anerkendelse. Bonifacinis overdådige og generøse iscenesættelse af mødelokalet vil kunne opleves det næste års tid. I rumteksten til installationen skriver GL Strand følgende:

“Bonifacini arbejder ud fra den erkendelse, at hun som menneske både erfarer verden med sit intellekt og som et sansende menneske i en krop. Hun har fokus på såvel formens som farvens potentiale for at skabe associationer hos beskueren og inden for det seneste årti er hendes værk i højere grad begyndt at optræde i rumlige sammenhænge. Karakteristisk for hendes værker er et abstrakt og farvemættet formsprog, hvor udtrykket er dekorativt og opleves taktilt. Hendes bløde former er både konkrete og organiske – som befinder de sig i en konstant bevægelse mellem noget abstrakt og en genkendelig figur.”

Milena Bonifaci og Lisbeth Eugenie Christensen. Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Milena Bonifaci og Lisbeth Eugenie Christensen. Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Lisbeth Eugenie Christensen “Solo,” 2019 (akryl og blyant på lærred, 180 x 122 cm).  Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Lisbeth Eugenie Christensen “Solo,” 2019 (akryl og blyant på lærred, 180 x 122 cm).
Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Lisbeth Eugenie Christensen “Solo,” 2019.

Lisbeth Eugenie Christensen “Solo,” 2019.

Lisbeth Eugenie Christensen (f. 1969) har senest kurateret og deltaget på “NATURE – Home and Workplace,” som først blev vist på Johannes Larsen Museet, herefter Ljungbergmuseet (S) og igen på Nuuk Kunstmuseum (GL) i 2020. Netop nu er hun i fuld gang med tre stedsspecifikke gavl- og vægudsmykninger til Sletten Skole i Nordfyns Kommune. Eugenie Christensen skriver selv om sit arbejde:

“Mit udtryk, som man kunne kalde “formel artikulation,” er under løbende forandring. Nye greb undersøges og tilføjes, og de lidt slidte lægges på lager – for et stykke tid. Måske opstår der på et tidspunkt et mere narrativt “emne” for værket, som jeg så forsøger at afstemme med billedets øvrige kompositoriske problemstillinger. Dette “forsøg” forplanter sig som en klang i billedet. Det er det jeg vil!

Praktikken omkring udførelsen af værket betyder meget for min tilgang til kunsten. Kroppens én til én dialog med mediet. Den umiddelbare konsekvens en handling har, frembringer følelsen af fællesskab med andre “fagidioter,” som på tværs af tid og sted, arbejder på at opretholde et højt kunstfagligt niveau. En vital fornemmelse, som rækker væk og ud over mig selv.

Jeg tror på refleksion, fordybelse, langsommelighed. Se på værket!”

Fernisering: Lørdag d. 1. juni, kl. 14.
Udstillingsperiode: 1. juni - 25. august 2019.
Åbningstider: Tors/fre: kl. 12-16.30, lør/søn: kl. 12-15.

Milena Bonifacini “Rytmiske Relisationer,” 2018  (gouache på papir og textil, 280 x 230 cm).

Milena Bonifacini “Rytmiske Relisationer,” 2018
(gouache pĂĄ papir og textil, 280 x 230 cm).

Lisbeth Eugenue Christensen “Uden titel,” 2018-19  (blyant og akryl på papir).

Lisbeth Eugenue Christensen “Uden titel,” 2018-19
(blyant og akryl pĂĄ papir).

Milena Bonifacini “Uden titel,” 2017 (goauche på papir, 59 x 74,5 cm).

Milena Bonifacini “Uden titel,” 2017 (goauche på papir, 59 x 74,5 cm).