ET STRANDET SKIB OMRINGET AF VAND

På Københavns vestkyst ligger et af Danmarks eneste eksempler på en vigtig arkitekturdebat, der udfoldede sig i løbet af 1980′erne, og som spillede en essentiel rolle i opgøret med den traditionelle tænkning. I de sidste 20 år har ARKEN brudt den rå natur langs Køge Bugt og manifesteret den dekonstruktivistiske arkitektur på dansk grund.

I 1988 blev der udskrevet en arkitektkonkurrence med det mål at etablere en markant kulturinstitution på Københavns vestkyst. Den 25-årige arkitektstuderende Søren Robert Lund (f. 1962) var på det tidspunkt netop blevet introduceret til dekonstruktivisme igennem et forløb på arkitektskolen og ud fra sin nyfundne interesse, og med inspiration i naturen ud til Ishøj strand, indsendte han et meget visionært forslag. Søren’s idé blev overraskende nok valgt til at skabe rammerne for den nye institution, og i 1996 stod ARKEN endelig færdig. Igennem årene er arkitekturen blevet udbygget med bl.a. et 1.600 km2 stort udstillingsrum, et større og mere åbent indgangsparti, og nu er tiden kommet, til at den arkitektoniske vision skal fuldendes.

Fuldendelsen af et arkitektonisk projekt
ARKEN’s arkitektur er opbygget af skarpe, geometriske former, som man også finder i russisk konstruktivisme, og den står på den måde i skarp kontrast til landskabet og havets organiske natur. Samtidig tilfører en række lange snit en form for sammensmeltende effekt, og sammen med henvisningen til Jules Verne’s “En verdensomsejling under havet” fremkalder bygningsværket en smukt sammenhængende fortælling. Overalt på ARKEN kan man finde referencer til skibsæstetik. Tydelige bolte og møtrikker, afsløringer af konstruktionen, koøjer og selvfølgelig en påmonteret redningsbåd (caféen), som alt sammen bidrager til metaforen om et strandet skib. Ved arkitekturens etablering umuliggjorde naturfredningen desværre at placere museet helt nede i vandkanten, så i 20 år har det strandede skib ligget godt 300m inde på land. Netop nu er ARKEN dog i en proces med at blive omringet af vand, og inden året er omme, vil museet ligge på en ø. Dermed vil det arkitektoniske projekt være fuldendt.

Elmgreen & Dragset, Powerless Structures, Fig.101, 2012. Den fjerde plint, Trafalgar Square, London. Foto: James O. Jenkins.

Elmgreen & Dragset, Powerless Structures, Fig.101, 2012. Den fjerde plint, Trafalgar Square, London. Foto: James O. Jenkins.

Etableringen af Kunstens Ø
Når udgravningerne er færdige, og vandet har indtaget kanalerne, vil en helt ny skulpturpark blive etableret omkring museet. Det er endnu ikke offentliggjort, hvilke værker der kommer til at indtage Kunstens Ø, men fra ARKEN’s side har man allerede afsløret det nye vartegn, som vil møde museets besøgende, i det man ankommer til øen. I 2012 skabte kunstnerduoen Elmgreen & Dragset skulpturen “Powerless Structures, Fig. 101” til Den fjerde plint på Trafalgar Square i London. I et helt år stod den gyldne ridderstatue i centrum af London, men nu får den en permanent placering ved indgangen til museet.

I forbindelse med den store ombygning hyrede ARKEN os til at lave en video, der forklarer visionen med Kunstens Ø. Herunder kan du se resultatet, som indeholder et interview og rundvisning med museumsdirektør Christian Gether samt en række grafiske visualiseringer, som giver en fornemmelse af, hvad man kan glæde sig til.

Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.