CHART ART FAIR 2014 | 5 SPØRGSMÅL TIL 4 GALLERIER

For andet år i træk indtager en række af nordens mest prominente gallerier Kunsthal Charlottenborgs smukke rammer, og Chart Art Fair er dermed blevet en tradition. Chart er landets første kunstmesse med et fokus udelukkende på samtidskunst, med blikket rettet internationalt, og vigtigst af alt er det en messe bygget på samarbejde og fællesskab.

Sidste år blev Chart Art Fair initieret af Galleri Susanne Ottesen, Galleri Bo Bjerggaard, V1 Gallery, Andersen’s Contemporary og David Risley Gallery, som sammen ønskede et alternativ til de danske kunstmesser. Over tre dage, fra d. 29.-31. august 2014, fylder 27 nøje udvalgte gallerier fra Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland og Island igen Charlottenborg op med international samtidskunst samt et spændende program af artist talks og performance. Med Chart har Danmark fået en fokuseret, kurateret og ambitiøs messe, som kigger mod udlandet, og en messe som tør at handle om lidt mere end bare salg og synlighed. Bør en kunstmesse ikke være det sted, hvor man får et overblik, bliver præsenteret for noget nyt og udfordret i sin smag? Og kan en kunstmesse som denne komme til at fungere som det samlingspunkt som ofte mangler inden for kunst?

Vi har høje forventninger til den unge kunstmesse, og for at være ekstra godt forberedte har vi stillet fire af de deltagende gallerier fem spørgsmål, omkring hvad de præsenterer, og om hvad de håber at få ud af at deltage på dette års Chart.

Konkurrence: Hvis du, ligesom os, er nysgerrig på at se, hvad Chart 2014 kan byde på, så udlodder vi nu 4 billetter til en heldig vinder. Hop ind på Charts instagram profil (@chartartfair), tryk “følg,” og svar derefter på følgende spørgsmål i vores kommentarfelt her på siden: Hvad synes du en kunstmesses rolle bør være i 2014, og hvad skal der til, for at du bliver overrasket? Husk at skrive dit navn og emailadresse, så vi kan kontakte dig, hvis du vinder. Vinderen findes torsdag d. 28. august, kl. 12.

CHART ART FAIR ’14: Fredag d. 29 – søndag d. 31. august 2014 | Kunsthal Charlottenborg
Voksen: 100,- | Studerende/senior: 50,- | Børn(0-16): gratis | Studerende ved det kongelige kunstakademi: gratis.

Thomas Øvlisen “Repeat repeat repeat repeat”, 2014 | Installationview | Courtesy of V1 Gallery.

Thomas Øvlisen “Repeat repeat repeat repeat”, 2014 | Installationview | Courtesy of V1 Gallery.

INTERVIEW #1: V1 GALLERY

Giv en kort beskrivelse af jeres galleri
V1 er en platform for kontemporær kunst. Vi har et eklektisk program, der afspejler vores grundlæggende passion for kunsten.

Hvad kigger I især efter hos en kunstner? Har I nogle særlige dogmer i forhold til udvælgelse og kuratering?
Originalitet, nysgerrighed, mening, talent og holdning. Vi har ikke nogle faste dogmer i forhold til kuratering, men vi prøver at udfordre os selv, og håber at det, på denne måde, også bliver interessant for andre.

Wes Lang “The presence of the departed”, 2014 | orginal, 213 x 305cm | Courtesy V1 Gallery.

Wes Lang “The presence of the departed”, 2014 | orginal, 213 x 305cm | Courtesy V1 Gallery.

Fortæl lidt om hvad i præsenterer på Chart
Vi præsenterer 6 nye ”dyppede” malerier af den engelske kunstner Shane Bradford. Bradford har arbejdet på serien de sidste 4 måneder, og det er første gang, at han har arbejdet med at dyppe rå lærreder på denne måde. 5 nye skulpturer af Thomas Øvlisen. De er kubeformede, og hver side har et ret markant udtryk, så de på en gang fremstår futuristiske, klassiske og som om de er i forfald. 2 papirværker af svenske Sara-Vide Ericson som vi også viser soloudstillingen “Hidden Beings” med i galleriet. Amerikanske Wes Lang har lavet en serie, True Power, med 30 nye rå papirarbejder, som vi viser. Han har også skabt et stort maleri på 213 x 305 cm, The Presence of The Departed, som jeg glæder mig meget til at se på Charlottenborg. Rose Eken har lavet et messesæt til os, dvs. en serie nye keramiske objekter, som består af en flaske champagne, et spejl med kokain og tilhørende sammenrullet 100 euro seddel. Hun har også lavet en keramisk rulle Treo til dagen efter.

Scan_3-s.jpg
Wes Lang “True power” series, 2014 | original, 28 x 20,7cm | Courtesy of V1 Gallery.

Wes Lang “True power” series, 2014 | original, 28 x 20,7cm | Courtesy of V1 Gallery.

Hvad håber I at opnå med jeres deltagelse på Chart? og hvad er, for jer, det vigtigste ved at deltage i en kunstmesse?
Vi vil gerne møde nye kunder, samlere, kuratorer og museer. Samtidig er Chart en fejring af den nordiske kunstscene, så vi møder mange, som vi kender, og det er en god lejlighed for at få talt sammen. Så håber vi selvfølgelig også, at vi sælger nogle værker.

Hvordan adskiller Chart sig, for jer, fra de andre kunstmesser?
På Chart er der en helt unik stemning i forhold til andre kunstmesser, vi deltager på. Charlottenborg er en smuk og gavmild lokation, der bidrager med optimale forhold til at vise kunst. Vi har prøvet at skabe en åben og dynamisk udstillingsarkitektur, der giver fokus til kunsten. Gallerierne samarbejder om præsentationerne i de enkelte rum, da der modsat andre messer, ikke er klare, opdelte stande at udstille i. På denne måde er der også en helt anden kollegial stemning.

I gården samarbejder nogle af Københavns mest interessante restauranter om at skabe en kulinarisk oplevelse, og en gruppe arkitektstuderende har skabt et spændende midlertidigt gårdmiljø. Vi ønsker at skabe en international kunstbegivenhed, med kvalitet som det centrale kernepunkt, som både tiltrækker et stort udenlandsk publikum og hele den nordiske kunstscene. Med Chart bringes en masse spændende kræfter sammen på en weekend, et markant musikprogram, et talks- og performanceprogram, kulinariske og arkitektoniske eksperimenter og en masse god kunst. Det er en oplevelse, der ikke kan sammenlignes med andre messer, vi deltager på. Der er en fin følelse af fællesskab og begejstring for kunsten. Jeg håber, vi ses.

Ebbe Stub Wittrup “After Matyushin’s Guide to Color”, 2014 | Unique, cprints, 30 x 24 cm | Courtesy of Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup “After Matyushin’s Guide to Color”, 2014 | Unique, cprints, 30 x 24 cm | Courtesy of Martin Asbæk Gallery.

INTERVIEW #2: MARTIN ASBÆK GALLERY

Giv en kort beskrivelse af jeres galleri
Galleriets kunstnere arbejder ud fra et bredt kunstnerisk felt med fokus på det fotografiske medie. Flere af de danske kunstnere, vi repræsenterer i dag, har været med siden etableringen i 2005, og både galleriet og kunstnerne er, i takt med udviklingen, blevet mere etablerede. I dag er galleriets kunstnere 50/50 af nationale og internationale kunstnere såsom amerikanske Matt Saunders, finske Elina Brotherus og britiske Clare Woods m.fl.

Hvad kigger I især efter hos en kunstner? Har I nogle særlige dogmer i forhold til udvælgelse og kuratering?
Når vi planlægger det kommende års udstillinger, forsøger vi oftest at skifte mellem nationale og internationale kunstnere samt mellem medierne, for at give et så varieret program som muligt. Samtidig forsøger vi at gøre plads til lidt overraskende udstillinger i løbet af året. Forrige år viste vi en gruppeudstilling af de mest fremadstormende Berlin-baserede kunstnere. Sidste år viste vi en udstilling kun med videoværker og senere på året fire unge upcoming New York’er kunstnere. I år har vi udstillet otte kunstnere fra Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler for at give et indblik i, hvad der sker blandt de helt nye kunstnere herhjemme.

Fortæl lidt om, hvad I præsenterer på Chart
Den britiske kunstner Clare Woods har skabt nye værker til messen. Hendes stil er kendetegnet ved at benytte olie eller emalje på aluminium. Det er abstrakte eller fragmenterede landskaber eller masker. Sidestillet med Woods viser vi Ebbe Stub Wittrup, der er udstillingsaktuel på ARoS. Stub Wittrup behandler emner som overtro, mytedannelse, optiske illusioner og mind tricks i sin kunst. Inspireret af psykologien, teosofi og farveteori udfordrer og forstyrrer han vores logiske og rationelle tænkning. På Chart vises udvalgte værker fra serien After Matyushin’s Guide to Color og Devil’s Bridge.

Ebbe Stub Wittrup “After Matyushin’s Guide to Color”, 2014 | Unique, cprints, 30 x 24 cm | Courtesy of Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup “After Matyushin’s Guide to Color”, 2014 | Unique, cprints, 30 x 24 cm | Courtesy of Martin Asbæk Gallery.

Hvad håber I at opnå med jeres deltagelse på Chart? Og hvad er, for jer, det vigtigste ved at deltage i en kunstmesse?
En formidling og præsentation af to af vores kunstnerens nyeste værker til et kunstinteresseret publikum, samlere, museer og kuratorer. Det er en mulighed for at vise nye projektor og værker fra vores kunstnere til et bredt kunstinteresseret publikum.

Hvordan adskiller Chart sig, for jer, fra de andre kunstmesser?
Chart er en dansk kunstmesse med fokus på skandinaviske veletablerede gallerier, skabt af en række førende gallerister. Der er tænkt over hver detalje, og der er en særlig stemning, hvor alle gallerierne arbejder sammen om at skabe den bedste messe med fokus på kunsten. Samtidig er der Art Week i København og Gallery Night under messen arrangeret af Kunsten.nu -­ så det er en uge, der virkelig står i kunstens tegn.

Tal R. “Pigeon man”, 2014 | Woodcut, 97 x 75cm | Courtesy of Niels Borch Jensen Editions.

Tal R. “Pigeon man”, 2014 | Woodcut, 97 x 75cm | Courtesy of Niels Borch Jensen Editions.

INTERVIEW #3: NIELS BORCH JENSEN

Giv en kort beskrivelse af jeres galleri
Vi er ikke et galleri, men udgivere af originale grafiske værker. Vi financierer og producerer editioner i små signerede oplag for mange danske og udenlandske kunstnere, bl.a. Olafur Eliasson, Tacita Dean, Tal R, Carsten Høller, John Kørner, Thomas Demand, Alexander Tovborg, Tomas Saraceno, Peter Linde Busk, Matt Saunders og Georg Baselitz. Borch editions består af et kobbertrykkeri i København, Borchs Butik i Bredgade og Niels Borch Jensen Gallery and Editions i Berlin.

Hvad kigger i især efter hos en kunstner? Har i nogle særlige dogmer i forhold til udvælgelse og kuratering?
Vi kigger dels efter noget der appelerer og tiltrækker, dels modstand, fornemmelsen af at værket indeholder mere, end man umiddelbart ser og forstår. Hukommelsen er det bedste værktøj. Det man glemmer, er der ingen grund til at bruge tid på.

Tal R. “Girl smoking” series, 2014 | Line etching, 43,5 x 37cm. | Courtesy of Niels Borch Jensen Editions.

Tal R. “Girl smoking” series, 2014 | Line etching, 43,5 x 37cm. | Courtesy of Niels Borch Jensen Editions.

Fortæl lidt om hvad i præsenterer på Chart
Vi præsenterer et meget stort nyt værk af Adam Jeppesen og nye udgivelser af Tal R, Tomas Saraceno, Matt Saunders mfl.

Hvad håber i at opnå med jeres deltagelse på Chart? Og hvad er, for jer, det vigtigste ved at deltage i en kunstmesse?
Penge og synlighed.

Hvordan adskiller Chart sig, for jer, fra de andre kunstmesser?
Den er meget lille og overskuelig. Og hyggelig.

Adam Jeppesen “AR-Chalten 1″, 2014 | Archival print on rice paper, 148 x 117cm | Courtesy of Peter Lav Gallery.

Adam Jeppesen “AR-Chalten 1″, 2014 | Archival print on rice paper, 148 x 117cm | Courtesy of Peter Lav Gallery.

INTERVIEW #4: PETER LAV GALLERY

Giv en kort beskrivelse af jeres galleri?
Galleriets fokus er på samtidsfotografi, og vi præsenterer primært kunstnere, der undersøger det fotografiske medies grænser.

Hvad kigger i især efter hos en kunstner? Har i nogle særlige dogmer i forhold til udvælgelse og kuratering?
Vi kigger efter kunstnere, hvis produktion er sammenhængende, indholdsrig, nytænkende og udfordrer det fotografiske medie.

Fortæl lidt om hvad i præsenterer på Chart
På Chart præsenterer vi en række nye projekter af galleriets kunstnere. Vi viser nye farve-værker af Adam Jeppesen, hvor kunstneren forsætter sin kompromisløse afsøgning af fotografiets grænseområder, og vi viser Sophia Kalkaus nye værk “Polyopia II, 2014″. Kalkau, der arbejder med et bredt felt af kunstneriske medier, har gennem de senere år skabt en række fotografiske værker, der på forskellig vis kredser om transformation og forvandling. Desuden præsenterer vi værker fra Torben Eskerods serie “Marselis”; en række kontemplative skildringer af skoven og vandet omkring Marselisborg ved Aarhus.

Adam Jeppesen “AR-Chalten 2″, 2014 | Archival print on rice paper, 148 x 117cm |  Courtesy of Peter Lav Gallery.

Adam Jeppesen “AR-Chalten 2″, 2014 | Archival print on rice paper, 148 x 117cm |  Courtesy of Peter Lav Gallery.

Hvad håber i at opnå med jeres deltagelse på Chart? Og hvad er, for jer, det vigtigste ved at deltage i en kunstmesse?
Som altid på kunstmesser håber vi at møde nye samlere, museumsfolk, kuratorer og kunstinteresserede, så vores netværk kan blive endnu større. Gode relationer til museer og samlere er meget vigtigt. Det vigtigste ved at deltage i en kunstmesse er for os at pleje og udvide vores netværk – og at museer og seriøse samlere og samlinger køber de værker, vi præsenterer.

Hvordan adskiller Chart sig, for jer, fra de andre kunstmesser?
Chart bygger netop på erfaringer fra seriøse udenlandske messer, og man kan derfor tiltrække et publikum, som er helt enestående for en danske kunstmesse.

Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.