TREDIVE ÅRS MUSEUMSHISTORIE PÅ BÅND

Igennem en halv menneskealder har Jens Erik Sørensen, bedre kendt som Jes, stået i spidsen af Aarhus Kunstmuseum, og han har formået at sætte og nå tårnhøje mål for et museum, der ikke altid har haft de bedste vilkår. Den 1. januar 2014 afsluttede Jes sin tredive år lange karriere som direktør, og ifbm. afskedsreceptionen i december fik vi, via gamle videobånd, lov til at se tilbage på hans tid. Det er der nu kommet en 18 min. lang sammenklipning af tilbagekig ud af.

Det kan være svært at forestille sig, når man kigger op ad den 50 meter høje museumsbygning, komplet med sin helt egen regnbue på toppen, men da Jes startede som direktør tilbage i 1984 holdte Aarhus Kunstmuseum til i universitets beskedne lokaler ved Vennelyst Parken. Loftet var lavt, gulvtæppet kedeligt gråt og murstenene gule, men ambitionerne fejlede bestemt ikke noget. Selvom det langt fra var de optimale rammer for internationale udstillinger, hev Jes store samtidskunstnere som Gilbert&George og Jeff Koons til Aarhus og satte dermed byen på verdenskortet. I 2004 skiftede museet navn til det nuværende ARoS, de gamle rammer blev erstattet med spritnye lokaler i hjertet af Aarhus, og de seneste ti år har i den grad vist, hvordan museets potentiale bliver ved med at kunne overraske og udfordre. D. 1. januar 2014 takkede Jes af med at slå publikumsrekorden for museet for tredje år i træk, og han slog på den måde en rigtig fin sløjfe på tredive års hårdt arbejde i kunstens navn.

Et udsnit af de bånd der rummer historier fra ca. 20 af Aarhus Kunstmuseum’s historie. Fotos © I DO ART Agency.

Et udsnit af de bånd der rummer historier fra ca. 20 af Aarhus Kunstmuseum’s historie. Fotos © I DO ART Agency.

I forbindelse med Jes’ “afskedsudstilling”, som gik under navnet “Director’s Choice: 7-9-13″, lavede vi et videointerview med Jes, hvor vi fulgte ham under opsætningen af udstillingen, der iscenesatte værker fra ARoS’ store samling på helt nye måder. Siden da har vi lavet en del forskellige film for ARoS, og i slutningen af året spurgte kommunikationschefen Bjarne Bækgaard os, om vi kunne løse en virkelig særlig opgave. Vi mødte op på direktørens kontor, hvor Jes og Bjarne havde fundet en gammel kasse med VHS- og video8bånd, dateret tilbage til ’87, og frem. Bjarne har tidligere arbejdet som journalist, så han har anmeldt mange af de udstillinger, hvis titler sirligt var skrevet på de mange kassetter. En stemning af ren nostalgi spredte sig, og vi var så heldige at få lov til at kigge det hele igennem, dykke ned i de tusindvis af meter flimrende videobånd for derefter at sammensætte et tilbageblik på nogle af de mest markante øjeblikke i Jes’ tid som direktør på et landets nu største kunstmuseer.

Et udsnit af de bånd der rummer historier fra ca. 20 af Aarhus Kunstmuseum’s historie. Fotos © I DO ART Agency.

Et udsnit af de bånd der rummer historier fra ca. 20 af Aarhus Kunstmuseum’s historie. Fotos © I DO ART Agency.

Det har virkelig været interessant at kigge Jes over skulderen og se museets historie fra hans perspektiv, da langt det meste materiale er skudt af ham selv. Det har været skønt at opleve et lille stykke kunsthistorie, med udgangspunkt i en institution i udvikling og med et meget personligt fokus på et menneske med store drømme. Der er mange måder at lære kunsthistorie på, men vi vil helt bestemt altid foretrække at få fortalt historien fra den personlige vinkel, og vi håber at du, på samme måde som os, kan fornemme historiens vingesus, når du ser dette sammenklip af nogle af Jes’ største bedrifter på Aarhus Kunstmuseum og ARoS.

Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.