Back to All Events

SEMINAR OM LIGESTILLING OG TVÆRÆSTETISK SAMARBEJDE

  • Kirsten Kjærs Museum, Frøstrup Langvadvej 64 Frøstrup, 7741 Denmark (map)
Billedkunstner Hannah Anbert afholder sin performance “The Land og Milk and Honey” på KW Institute for Contemporary Art, Berlin. Foto: Frank Sperling.

Billedkunstner Hannah Anbert afholder sin performance “The Land og Milk and Honey” på KW Institute for Contemporary Art, Berlin. Foto: Frank Sperling.

Pressemeddelelse, februar 2019

Seminaret er det første af to, der har til hensigt at undersøge tværæstetisk samarbejde som metodisk redskab i arbejdet for ligestilling. Det ene, holdes på Kirsten Kjærs Museum i Thy d. 16. marts. Det andet på Statens Værksteder for Kunst i Kbh. d. 5. oktober.

På Kirsten Kjærs Museum er der fokus på at afdække feltet med et feministisk blik via først et historisk tilbageblik og dernæst to eksempler på samarbejdspraksis.

Program for seminaret på Kirsten Kjærs Museum

09.30 – 10.00 Ankomst og kaffe/te
10.00 – 10.15 Velkomst samt introduktion til dagen, v. FLAC – Feministic Land Art Cooperation
10.15 – 10.45 Introduktion til Kirsten Kjær og museet, v. leder for Museum Thy Jytte Nielsen
10.50 – 11.50 Forskydninger af rum: feministiske samarbejdsprojekter,
v. lektor i kunsthistorie ved Kbh. Universitet Malene Vest Hansen
12.00 – 13.00 Frokost med FLAC suppe og mulighed for at se museets samling
13.00 – 14.00 På tværs af de kunstneriske discipliner, v. billedkunstner Hannah Anbert
14.05 – 15.05 Genkomst og håb, v. kunsthistoriker Mai Dengsøe Hansen
15.05 – 15.35 Ursula Reuter Christiansen film “Skarpretteren” vises
15.35 – 15.50 Afrunding af dagen


Forskydninger af rum: feministiske samarbejdsprojekter
Lektor i kunsthistorie ved Kbh. Universitet Malene Vest Hansen

”Det personlige er politisk” – det kraftfulde feministiske slagord insisterer på det private og det offentliges uadskillelighed. Problematiseringer af privat/offentligt rum udgør et centralt spor i feministisk kritik, ja, den banebrydende kunsthistoriker Griselda Pollock kalder det selve den feministiske kritiks territorium. Jeg vil med nedslag i markante kunstprojekter gennem de sidste 50 år – fra Womanhouse til Kvinder på Værtshus – diskutere en række samarbejdsprojekter som kritiske feministiske interventioner i rum.

På tværs af de kunstneriske discipliner
Billedkunstner Hannah Anbert

Kan en forfatter bruge billedkunstnerens erfaring? Hvor mødes musik til lydkunst? Kan billedhuggeren lære noget af dramaturgien? Som billedkunstner med baggrund i teaterverdenen og hang til musik er jeg interesseret i der hvor kunstarterne mødes. Derfor har jeg i forskellige sammenhænge været med til at skabe rum hvor de kunstneriske discipliner kan mødes, dele erfaringer, sprog og inspirere hinanden. Under oplægget vil jeg dele erfaringer fra disse sammenhænge og komme med konkrete eksempler på kunstneriske praksisser der krydser disciplinerne.

Genkomst og håb
Kunsthistoriker Mai Dengsø

Det drejer sig om os, er titlen på et maleri af Ursula. Dette oplæg tager udgangspunkt i det selvbiografiske element som er centralt for Reuter Christiansens praksis, hvor liv og kunst har det med at flyde sammen. Det kommer til at handle om hvordan en bestemt feminisme dukker frem igen. Den feminisme som kerer sig om traditionelle kvinderoller. Om arketyper. Med udgangspunkt i filmen Skarpretteren, men også med udgangspunkt i et venskab og et samarbejde mellem to kvinder med 50 år imellem sig: mig selv og Ursula Reuter Christiansen. Efter oplægget vises Ursula Reuter Christiansens film Skarpretteren.


Lidt om baggrunden for seminarerne

Kvindelige Kunstneres Samfund (KKS) er én af verdens ældste faglige foreninger for kvindelige kunstnere. D. 7. februar 1916 afholdtes stiftende plenarforsamling i København, og fokus har siden dengang været rettet mod arbejdet for ligestilling og udvikling af dialoger og fællesskaber.

Med udgivelsen af jubilæumsantologien ”100 års øjeblikke” i 2014 fremhævede KKS væsentlige kvindelige kunstnere fra mere eller mindre glemte positioner, ligesom den glemte kamp, som kvindelige kunstnere har ført i Danmark, blev formidlet til offentligheden. Samarbejdet med kunsthistorikere om antologien falder i tråd med ønsket fra KKS om at indgå i samarbejde med fagpersoner og andre organisationer for opnåelse af målet om, at kunsthistorien berigtiges med indskrivningen af de udeladte væsentlige kvindelige kunstnere. I forbindelse med jubilæet blev der også afholdt et seminar om ligestilling på Kvindemuseet i Aarhus, hvor bl.a. Hans Dam Kristensen redegjorde for den kønslige skævvridning i kunstverdenen.

Seminaret følger op på jubilæet, bogen og seminaret med de to seminarer, der refererer til KKS’ vedtægter, hvor der bl.a. står: “KKS er en forening, som arbejder for fuld ligestilling af og ligeværd for kvinder og mænd, så de på lige vilkår kan arbejde som professionelle kunstnere. Foreningen ønsker at skabe et demokratisk rum, hvor nysgerrighed, respekt og mangfoldighed bidrager til en dialog, hvor der fokuseres på en inkluderende kommunikation, således at den enkelte kunstners potentiale styrkes”

Seminaret er arrangeret af FLAC – Feministic Land Art Cooperation. Det er støttet af BKFO-Fonden, Kirsten Kjærs Museum og Kvindelige Kunstneres Samfund.

Tid: Lørdag d. 16. marts 2019, kl. 09.30-16 I Facebook event
Sted: Kirsten Kjærs Museum, Langvadvej 64, 7741 Frøstrup.