Back to All Events

MARIE IRMGARD BIRKEDAL "HARD EARNED INNOCENSE"


  • Lyngby Kunstforening (Portnerboligen ved Sophienholm) Nybrovej 401A Kongens Lyngby, 2800 Denmark (map)
Marie Irmgard Birkedal, Wrybill Marie, 2020 (Akvarel på præpareret papir, 70 x 66 cm circa). Foto: Sebastian Eggler.

Marie Irmgard Birkedal, Wrybill Marie, 2020 (Akvarel på præpareret papir, 70 x 66 cm circa). Foto: Sebastian Eggler.

Pressemeddelelse, oktober 2020

“Let everything that's been planned come true.

Let them believe.

And let them have a laugh at their passions.

Because what they call passion actually is not some emotional energy, but just the friction between their souls and the outside world.

And most important, let them believe in themselves.

Let them be helpless like children, because weakness is a great thing, and strength is nothing.

When a man is just born, he is weak and flexible. When he dies, he is hard and insensitive. When a tree is growing, it's tender and pliant. But when it's dry and hard, it dies.

Hardness and strength are death's companions. Pliancy and weakness are expressions of the freshness of being. Because what has hardened will never win.”

– Andrei Tarkovsky (The Stalker)

Marie Irmgard Birkedal, Collateral Damage, 2020 (Akryl på præpareret papir, 27 x 20 cm). Foto: Sebastian Eggler.

Marie Irmgard Birkedal, Collateral Damage, 2020 (Akryl på præpareret papir, 27 x 20 cm). Foto: Sebastian Eggler.

Marie Irmgard Birkedal, Black Dahlia for Carole Sneeman, 2020 (Akryl på præpareret papir 31 x 24 cm). Foto: Sebastian Eggler.

Marie Irmgard Birkedal, Black Dahlia for Carole Sneeman, 2020 (Akryl på præpareret papir 31 x 24 cm). Foto: Sebastian Eggler.

Udstillingen består af 8 papirværker, der har en tilsyneladende skrøbelighed men samtidig en meget håndgribelige tilstedeværelse, de er sarte, stoflige stykker lavet ud af præpareret papir og derefter lagt i farve-bade og skyllet af og bemalet igen. Kontrasten mellem værkernes skrøbelige natur og deres rå, næsten brutale energi skaber en fascinerende spænding. Værkerne er procesbaserede skabt i en vekselvirkning mellem det intuitive og stringent metode. MIB arbejder ikke fuldstændig instinktivt, begyndelsen af hendes proces er ordløs og ubevidst, men de bevidste formelle overvejelser kommer hurtigt ind over processen og til allersidst kommer sproget ind.

Marie Irmgard Birkedal, Bereft Rooftops, Violet Blue, 2020 (Akryl på præpareret papir, 27 x 20 cm). Foto: Sebastian Eggler.

Marie Irmgard Birkedal, Bereft Rooftops, Violet Blue, 2020 (Akryl på præpareret papir, 27 x 20 cm). Foto: Sebastian Eggler.

Både kunstneren og værkerne selv har en særlig insisteren på materialitet – det taktile som det vigtigste. Værkerne til udstillingen Hard Earned Innocense er skabt i kemisk reaktion over tid og malingens pigment lægger sig som støv ovenpå det præparerede papir og det fastholder dem i nuet. De er suspenderet i tid sådan at materialerne kan få lov til at bevare deres råhed, dermed deres potentiale – deres liv. Værkerne handler lige så meget om materialerne, som de er det uundgåelige indirekte kunstnerselvportræt.

Marie Irmgard Birkedal, That day at the playground I knew that never in my life was I going to get in. Not just fit in, get in (For Lucia Berlin), 2020 (Akvarel på præpareret papir, 30 x 24 cm). Foto: Sebastian Eggler.

Marie Irmgard Birkedal, That day at the playground I knew that never in my life was I going to get in. Not just fit in, get in (For Lucia Berlin), 2020 (Akvarel på præpareret papir, 30 x 24 cm). Foto: Sebastian Eggler.

Marie Irmgard Birkedal, They call me Mowgli, 2020 (28 x 21 cm, akvarel på præpareret papir). Foto: Sebastian Eggler.

Marie Irmgard Birkedal, They call me Mowgli, 2020 (28 x 21 cm, akvarel på præpareret papir). Foto: Sebastian Eggler.

Det vigtigste ved værkerne er værkerne selv, de er fysisk filosofi og de indeholder en realitet som man ikke behøver at forstå via ord eller sprog.  Det taktile prioriteres over ord, MIB nærer ikke en mistillid til sprog eller ord: men insisterer på at den stoflige oplevelse er en lige så valid metode til at forstå og være i verden på. Papirværkerne giver en kropslig respons, man kan via at se på dem nærmest fysisk føle hvor skrøbelige de er, de er ikke en ren optisk oplevelse, de er virkelige ting i verden, og forhåbentligt absorberer beskueren sig selv i materialerne og farverne og dermed absorbere sig i en fysisk oplevelse.

Marie Irmgard Birkedal, Innocence The Hard Way, 2020 (Flashe på præpareret papir 24 x 18 cm). Foto: Sebastian Eggler.

Marie Irmgard Birkedal, Innocence The Hard Way, 2020 (Flashe på præpareret papir 24 x 18 cm). Foto: Sebastian Eggler.

Værkerne har titler men kunstneren ønsker ikke via dem, at fortælle folk hvad de skal opleve eller tænke. Værkerne er lavet til folk selv og oplevelsen og fortolkningen er deres.  Og mange ting forstås bedst eller kun igennem det ordløse, der er en kode der er visuel og som står uden for ordet der er lige så vigtig hvis ikke vigtigere end sætninger. Kunstneren er bevidst om, at værkernes skrøbelighed i sig selv er politisk provokerende i en tid hvor diskursen er; ord, produkt og selvstændighed.

Fernisering (for medlemmer): D. 6. november, 2020. Kl. 16-18.
Udstillingsperiode:
D. 7.-22. november, 2020.
Åbningstider: Onsdag-søndag, kl. 12-15.