Back to All Events

KARIN LIND & PETER HOLM "HOWDY PARTNER"


  • Munkeruphus, Dronningmølle (Nordsjælland) 78 Munkerup Strandvej Dronningmølle, 3120 Denmark (map)

Pressemeddelelse fra Munkeruphus

HOWDY PARTNER
En udstilling af Karin Lind og Peter Holm på Munkeruphus

Munkeruphus åbner sæsonen med udstillingen HOWDY PARTNER af kunstnerne Karin Lind og Peter Holm, der er første udstilling i en ny profil for Munkeruphus. Munkeruphus vil fremover værne om stedets unikke historie som kunstnerhjem ved at bringe skabelsen tilbage i huset samt søsætte tiltag og udstillinger, der trækker linjer mellem Gunnar Aagaard Andersens tidligere praksis og samtidskunstens udvidede felt.

Peter Holm, Unfolded Paintings, 2015. Serie objekter i lakeret Mdf. Fotograf: Erling Lykke Jeppesen.

Peter Holm, Unfolded Paintings, 2015. Serie objekter i lakeret Mdf. Fotograf: Erling Lykke Jeppesen.

Munkeruphus - kunstnerhjem og arbejdsfællesskab
Munkeruphus var fra 1958 til 1982 hjem og arbejdsplads for hybridkunstneren Gunnar Aagaard Andersen (GAaA). I denne periode dannede huset ramme for et helt særligt arbejdsfællesskab, hvor kollegaer fra billedkunsten og designindustrien arbejdede sammen med GAaA, og hvor hustruen, der også var billedkunstner, og senere parrets børn, også tog del i udvikling og udførelse af værkerne.

Hus og have blev inddraget som produktions- og udstillingsrum, og familiens egenproducerede møbler, skulpturer, tapeter, tekstiler og malerier indgik sammen med skala-, farve-, form- og materialeeksperimenter i opfindsomme opstillinger, der konstant ændrede husets rum og karakter. I disse år må Munkeruphus have fremstået som én stor totalinstallation, hvor grænserne mellem kunst og hverdag, hjem og arbejdsplads har været konstant udfordret og flydende.

Karin Lind, Vanish, 2016 blyant på papir, 165 x 150 cm. Foto: Anders Sune Berg.

Karin Lind, Vanish, 2016 blyant på papir, 165 x 150 cm. Foto: Anders Sune Berg.

TEKSAS - bolig, værksted og udstillingssted
Ikke langt fra Munkeruphus, på en mark uden for byen Græsted, har kunstnerne Karin Lind og Peter Holm gennem flere år ombygget en gammel fabrik til at være deres hjem, arbejdsplads og projektrum, hvor både de selv og gæstende kunstnere kan bo, arbejde og udstille under ét tag. Bygningskroppen udlåner sig til at være i konstant transformation, og grænserne for hvad der er værksted eller bolig, ude eller inde, kunstværk eller møbel, privat eller offentlig, flyttes hele tiden.

Ligesom Aagaard Andersen familien åbnede deres hjem for kunstnerkollegaer og andre faggrupper, ligger der en enorm gestus i den måde, som Karin Lind og Peter Holm i dag driver deres hybride projektrum TEKSAS. Her udstiller de ikke kun værker, der er lavet af dem selv eller kunstnere, de kender, men stiller deres hjem og værksteder til rådighed for kunstnere, der aldrig har udstillet i Danmark eller som er helt unge og uprøvede.

Peter Holm, Græsted suiten, 2017. Foto: Torben Petersen.

Peter Holm, Græsted suiten, 2017. Foto: Torben Petersen.

Afprøvninger ud i slægtskab og ægteskab
Foruden slægtskabet mellem Aagaard Andersen familiens og TEKSAS’ arbejdsfællesskaber, er der også metodisk og materialemæssigt mange referencer mellem GAaA’s alsidige praksis og den måde Peter Holm og Karin Lind arbejder på i dag. Begge kunstnere insisterer på at bevæge sig undersøgende i berøringsfladerne mellem kunst, arkitektur og design. Peter Holm med et udgangspunkt som maler. Karin Lind som billedhugger.

For at undersøge dette slægtskab har Munkeruphus inviteret kunstnerparret til at flytte ind i GAaA’s gamle atelier i en længerevarende periode, imens udstillingsstedet har vinterlukket. Hermed skabes andre vilkår for at producere og installere en udstilling, herunder muligheden for at arbejde med bygningen som helhed. Men grebet indebærer også benspænd. For selvom de to kunstnere har kurateret og faciliteret udstillinger sammen et utal af gange, har de aldrig skabt værker sammen eller udstillet sammen bare de to.

Karin Lind, Komprimeret arv, 2016, uddrag af serie på 41 proces-fotos. Foto: Karin Lind. Courtesy Kunstmuseet Brundlund Slot.

Karin Lind, Komprimeret arv, 2016, uddrag af serie på 41 proces-fotos. Foto: Karin Lind. Courtesy Kunstmuseet Brundlund Slot.

Udstillingen HOWDY PARTNER
Den imødekommende udstillingstitel HOWDY PARTNER referer dels til den udfordring, som Karin Lind og Peter Holm har sat op for hinanden ved for første gang at skulle gå i clinch om at skabe en fælles arbejdsproces og udstilling sammen. Dels er det en hilsen til GAaA, som de begge altid har været meget inspireret af, samt til Munkeruphus, som har inviteret “naboen” TEKSAS indenfor.

Endelig vidner den cowboyrefererende udstillingstitel om endnu et sammentræf mellem Aagaard Andersen og TEKSAS, idet begge par har brugt betegnelsen “Prærien” om de udendørs rum, som de altid hver især har haft i tilknytning til deres steder som legeplads og laboratorium for deres kunstneriske projekter. Således vil udstillingen HOWDY PARTNER også inddrage Munkeruphus’ mange udendørs arealer til at vise værker, samtidig med at hele førstesalen af den fredede bygning omdannes til en totalinstallation med både ældre og nye, separate og sammenflettede værker.

Peter Holm, Træ-træ, 2017. Foto: Torben Petersen.

Peter Holm, Træ-træ, 2017. Foto: Torben Petersen.

Fernisering og arrangementer
HOWDY PARTNER åbner lørdag d. 11. marts kl. 15-17, hvor kunstnerne vil være til stede og fortælle om udstillingen. Alle er velkomne. Udstillingen kan ses tors-søn kl. 12-17 til og med d. 5. juni. Der vil i forbindelse med udstillingen blive arrangeret omvisninger, artist talks og andre arrangementer, der annonceres løbende på Munkeruphus.dk


Kunstnerbiografier

Karin Lind (f. 1969) har i en årrække udforsket skulpturens væsen igennem foto, tegning og store arkitektoniske interventioner, hvor hendes analyse af rum og menneske danner nye veje for aflæsning af skulpturens væsen. Karin Lind er en flittig udstiller i ind- og udland og har senest markeret sig med en markant soloudstilling på Kunstmuseet Brundlund Slot.

Peter Holm (f. 1960) arbejder med maleriet i en udvidet form, hvor der ikke skeles til faggrænser. Maleriets grundsubstanser trækkes frem og bruges i et kompakt formsprog. Peter Holm har i de senere år markeret sig med soloudstillinger i udlandet på markante udstillingssteder i bl.a. Japan og Australien.