Back to All Events

GRUPPEUDSTILLING "HOMELESS SOULS"


  • Louisiana, Humlebæk Gl Strandvej 13 Humlebæk, 3050 Denmark (map)
Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh, Hesam Rahmanian, Untitled, 2019. Courtesy of the artists and Galerie In Situ - fabienne leclerc, Paris.

Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh, Hesam Rahmanian, Untitled, 2019. Courtesy of the artists and Galerie In Situ - fabienne leclerc, Paris.

Pressemeddelelse, maj 2019

Med eksil og landflygtighed som gennemgående temaer præsenterer Louisiana hen over sommeren en række markante internationale kunstnere, hvis værker taler direkte ind i vores konfliktfyldte samtid. Udstillingens kunstnere, der stammer fra bl.a. Iran, Irak, Nigeria, Algeriet og Kosovo, tager afsæt i egne historier og erfaringer, som de forholder sig til og bearbejder, så værkerne fremstår både aktuelle og tidløse, alment menneskelige og stærkt personlige.

I Homeless Souls mødes et dusin kunstneriske stemmer i samtale om landflygtigheden som politisk og eksistentiel realitet. Her præsenteres personlige og kollektive fortællinger, der rummer nye vinkler på eksil, grænsedragninger, borgerskab, bevægelser på tværs af grænser, hemmelige rejser og identitet.

Erkan Özgen Wonderland, 2016. (En-kanals HD-video, Varighed: 3’ 54’’) Video still © Erkan Özgen.

Erkan Özgen Wonderland, 2016. (En-kanals HD-video, Varighed: 3’ 54’’) Video still © Erkan Özgen.

Hvordan deltager billedkunsten i fortolkningen af samtidens store konflikter? Hvordan forholder den sig til den smerte og lidelse, der forårsages af krig og forfølgelse? Fælles for udstillingens kunstnere er, at de eksperimenterer med nye visuelle strategier, poetiske virkemidler og kunstneriske greb for at bringe os nærmere eksilet som levet realitet. Dermed peger de også på kunstens mulighed for at sætte nye og andre billeder på en realitet, vi dagligt møder gennem nyhedsmediernes dokumentarfotografi. 

Udstillingens medier og kunstneriske greb spænder vidt – fra eksperimenterende dokumentarfilm over skulptur og maleri til installationskunst. Men på tværs af medierne og deres individuelle stemmer deler kunstnerne et fælles anliggende: De bruger kunsten som et rum, hvor historiske begivenheder og personlige traumer kan undersøges og deles. Som al væsentlig kunst bliver det specifikke i deres værker gjort til udgangspunkt for almenmenneskelige erkendelser.

Petrit Halilaj, RU, 2017/2019. Stedspecifik installation. Installationsfoto, New Museum, New York. Courtesy: the artist; ChertLüdde, Berlin; kamel mennour, Paris/London. Foto: Dario Lasagni.

Petrit Halilaj, RU, 2017/2019. Stedspecifik installation. Installationsfoto, New Museum, New York. Courtesy: the artist; ChertLüdde, Berlin; kamel mennour, Paris/London. Foto: Dario Lasagni.

Petrit Halilaj, RU, 2017/2019. Stedspecifik installation. Installationsfoto, New Museum, New York. Courtesy: the artist; ChertLüdde, Berlin; kamel mennour, Paris/London. Foto: Dario Lasagni.

Petrit Halilaj, RU, 2017/2019. Stedspecifik installation. Installationsfoto, New Museum, New York. Courtesy: the artist; ChertLüdde, Berlin; kamel mennour, Paris/London. Foto: Dario Lasagni.

Værkerne på Homeless Souls afspejler derfor ikke alene vores samtid, men berører temaer, der peger både frem og tilbage i tid. Hermed forbinder de os med tider, steder og skæbner, der ikke er vor egen.

”Mit mål er at synliggøre det usynlige”, fortæller den fremtrædende indiske kunstner Nalini Malani (f. 1946), der deltager på udstillingen med hovedværket All We Imagine as Light (2017) – 11 sammensatte paneler der fremstår som et monument over den landflygtiges smerte ved at miste sine nære.

Nalini Malani, All We Imagine as Light, 2017. (Glasmaleri på akryl, 11 paneler, hvert panel måler 187 x 106 x 5 cm).
© Nalini Malani. Courtesy of the artist and the Burger Collection, Hong Kong.

En anden af de deltagende kunstnere, irakiske Hiwa K, (f. 1975) påpeger: ”for at mindes har du sommetider behov for andre arkæologiske redskaber”. I videoværket Blind as the Mother Tongue (2017) rejser Hiwa K tilbage ad den rute, han tilbagelagde som barn, da han flygtede til fods fra regionen Kurdistan i Irak.

Han går ruten med et højt skulpturelt objekt, der balancerer mellem næseryggen og panden og påsat bakspejle, der peger både frem og tilbage så landskabet gengives i et splintret perspektiv, for som han siger: ”måske helbredes jeg fra mit hukommelsestab”.

Hiwa K, Pre-Image (Blind As the Mother Tongue), 2017. (En-kanals HD-video, 16:9, farve, lyd (engelsk)). Varighed: ca. 18’ 00’’, Video still © Hiwa K.

Hiwa K, Pre-Image (Blind As the Mother Tongue), 2017. (En-kanals HD-video, 16:9, farve, lyd (engelsk)). Varighed: ca. 18’ 00’’, Video still © Hiwa K.

Udstillingens kunstnere er:

  • Kader Attia (*1970, Frankrig).

  • Tiffany Chung (*1969, Vietnam).

  • Forensic Oceanography (Lorenzo Pezzani (*1982, Italien) & Charles Heller (*1981, USA)).

  • Shilpa Gupta (*1976, Indien).

  • Ramin Haerizadeh (*1975, Iran), Rokni Haerizadeh (*1978, Iran), Hesam Rahmanian (*1980, USA).

  • Petrit Halilaj (*1986, Kosovo).

  • Hiwa K (*1975, Irak).

  • Nalini Malani (*1946. Født i Karachi, Pakistan).

  • Otobong Nkanga (*1974, Nigeria).

  • Erkan Özgen (*1971, Tyrkiet).

  • Lydia Ourahmane (*1992, Algeriet).

  • Kara Walker (*1969, USA).

RRH Trio (Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh, Hesam Rahmanian), From Sea to Dawn, 2016. (En-kanals video, farve, uden lyd). Varighed: 6’ 21’’, Video still. Courtesy of the artists and Galerie In Situ - fabienne leclerc, Paris.

RRH Trio (Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh, Hesam Rahmanian), From Sea to Dawn, 2016. (En-kanals video, farve, uden lyd). Varighed: 6’ 21’’, Video still. Courtesy of the artists and Galerie In Situ - fabienne leclerc, Paris.

Homeless Souls vises i Søjlesal og Store Sal i Louisianas Østfløj.

Flere af værkerne bliver skabt specielt til udstillingen.

Kurator: Udstillingen er kurateret af museumsinspektør på Louisiana, Marie Laurberg.

Louisiana Lectures: En række foredrag og filmvisninger vil sætte udstillingens kunstværker ind i et bredere samfundsmæssigt og kunsthistorisk perspektiv.

Publikation: Udstillingen ledsages af en publikation med et essay af Marie Laurberg i form af en gratis plakat, skabt til udstillingen af kunstnertrioen Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh og Hesam Rahmanian.

Udstillingsperiode: D. 27. juni - 22. september, 2019.